Welke consequenties heeft het nieuwe kabinet voor de automobilist?

Een nieuwe regering die geformeerd wordt, zet alles even op losse schroeven. Waar wordt er de komende vier jaar in geïnvesteerd, en waar zal er juist bezuinigd worden? Welke elementen in de maatschappij krijgen extra aandacht? Welke nieuwe regels worden er bedacht? En hoe denkt het nieuwe kabinet om te gaan met grote problemen. Wat voor iedere Nederlander belangrijk is, is hoe het nieuwe kabinet aankijkt tegen automobilisten, rijgedrag, snelwegen en infrastructuur. De nieuwe kabinetsplannen op dit gebied, passeren hier de revue.

Boetes

Niemand vindt het leuk om een boete te krijgen, maar als je te hard rijdt belandt hij vanzelf in je brievenbus. Het maakt daarbij nogal een verschil of je 5 kilometer te hard reedt, of 50 kilometer. Soms schrik je van de hoogte van de boete terwijl je maar een beetje te hard reed. Daar komt als het goed is verandering in. Reed je maar een paar kilometer te hard? Of was je vergrijp niet zo heel groot? Dan gaat de prijs van de boete de komende vier jaar naar beneden. Reed je echter fors te hard of is je vergrijp groot? Dan stijgt de prijs van de boete. Het verschil tussen een kleine en een grote overtreding zal dus groter worden. Je wordt ook strenger gestraft als het niet de eerste keer is dat je de overtreding begaat. Het kabinet wil daardoor grote vergrijpen terug dringen en de mensen die vaker dezelfde overtreding begaan harder te straffen in de hoop dat ze er van zullen leren.

Elektrische auto’s

De elektrische auto staat natuurlijk al enige tijd in de aandacht. Is het dé oplossing tegen brandstofverbruik, CO2-uitstoot en dus milieuvervuiling? De afgelopen jaren stimuleerde de overheid enorm dat particulieren en bedrijven over zouden gaan op elektrische auto’s. Er werden belastingvoordelen aangeboden, weinig tot geen bijtelling, en ga zo maar door. Reden waarom veel mensen niet over gingen op een elektrische auto, is het aantal oplaadpunten. Belastingvoordeel is fijn, maar als je je auto bijna nergens op kunt laden heb je daar nog niets aan. Daar wil de regering de komende vier jaar verandering in brengen. Er zal geïnvesteerd worden in oplaadpunten en andere voorzieningen voor elektrische auto’s. De belastingvoordelen die je krijgt als je een elektrische auto koopt, zullen langzaam verdwijnen. De infrastructuur wordt dus gereed gemaakt voor het massaal gebruiken van de elektrische auto. Dit is dan ook waar het kabinet naar toe wil. Het streven is dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s elektrisch zullen zijn.

Post Author: ifonhof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *